دیرینه شناسی

وبلاگ دیرینه شناسی حاوی مطالب درباره گذشته زمین، جانواران ، گیاهان و آب وهوا و جدیدترین اکتشافات درباره موضوعات دیرینه شناسی می باشد.

دیرینه شناسی

وبلاگ دیرینه شناسی حاوی مطالب درباره گذشته زمین، جانواران ، گیاهان و آب وهوا و جدیدترین اکتشافات درباره موضوعات دیرینه شناسی می باشد.

مقیاس زمانی زمین‌شناسی

سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۰۱:۳۷ ق.ظ

تقسیم‌بندی تاریخ زمین به بخش‌هایی از زمان شامل ابردوران، دوران، دوره، دور و عصر است. این مقیاس زمانی با استفاده از اصول تعیین سن نسبی ایجاد شده‌است. به عبارت دیگر مقیاس زمانی زمین‌شناسی سیستم اندازه‌گیری اتفاقات مختلفی است که در دوران زندگی زمین رخ داده است. تمام اتفاقات مختلف اعم از انقراض‌ها، پیدایش‌ها و رخ‌دادهای زمین‌شناسی در آن مشخص است. از آنجا که تفسیر تاریخ زمین یکی از هدف‌های اساسی دانش زمین‌شناسی است، نیاز به مقیاسی جهت تفسیر زمین‌شناختی تاریخ زمین وجود دارد که آن را مقیاس زمانی زمین‌شناسی می‌نامند.

زمان زمین‌شناسی:
زمان زمین‌شناسی نسبت به زمان پیدایش زمین در حدود ۴/۶ میلیارد سال پیش در نظر گرفته می‌شود. زمان زمین‌شناسی به ابردوران‌ها (Eon)، دوران‌ها(Era)، دوره‌ها(Period)، دورها(Epoch) و عصرهایی(Age) تقسیم شده‌است که برای هر کدام از این تقسیمات رنگ استاندارد آن در نظر گرفته شده و در تمام نقشه‌ها و نمودارهای تهیه شده در دنیا از این رنگ‌ها استفاده می‌شود. رنگ‌های استفاده شده برای واحدهای زمانی بر اساس طرح اتحادیه برای نقشه زمین‌شناسی جهان می‌باشد. برای نمونه رنگ مورد استفاده برای دوره ژوراسیک آبی و برای دوره کرتاسه سبز است.

 واژه‌ها:
 ابردوران یا ابرگشتمان (Eon): به مدت‌زمانی گفته می‌شود که دارای چندین عصر است که با یک تغییر عظیم در ساختار زمین آغاز می‌شود و با یک تغییر عظیم دیگر به پایان می‌رسد.
 دوران یا گشتمان (Era):شامل چندین دوره است.
 دوره یا گشتاره (Period):متشکل از دور می باشد.
 دور یا گشتارک (Epoch):دارای چندین عصر می باشد.

عصر یا روزگار (Age): به مدت‌زمانی گفته می‌شود که تغییرات در ساختار زمین جزئی‌تر از دوره است ولی تغییراتی در شکل زمین رخ می‌دهد.





  • ۹۷/۱۱/۲۳
  • علی شاهدخواه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی



نمایشگر آمار آلکسا

پیج رنک گوگل

پیج رنک سایت شما

پیج رنک

كد ساعت


  • فیلم نامه
  • ابزار نمایشگر آی پی
  • کد نمایش افراد آنلاین